20 July 2015 Ruud Houdijk

Actuele wetgevingsinterpretatie verantwoordelijkheden GHOR

De weg naar de GHOR anno 2020 begint bij de actuele verantwoordelijkheidsverdeling tussen GHOR en reguliere zorg.

De Raad van Directeuren Publieke Gezondheid heeft eind juni de nieuwe model-overeenkomsten voor regionale “schriftelijke afspraken” vastgesteld, met daarin de actuele verantwoordelijkheidsverdeling. In opdracht van GGD GHOR Nederland heb ik al in 2010/2011 modelovereenkomsten ontwikkeld voor de regionale afspraken die de GHOR wettelijk verplicht moet maken met de Regionale Ambulancevoorzieningen, het Rode Kruis en de GGD. Thérèse Claassen heeft destijds in hetzelfde project de modelovereenkomst voor Psychosociale Hulpverlening ontwikkeld. De modelovereenkomsten met RAV en Rode Kruis waren aan actualisatie toe, vanwege de invoering van Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB). Voor de ambulancezorg moesten in de actualisatie ook de uitkomsten worden verwerkt van het AZN-project RAV’s voorbereid, waarvan ik projectteamlid ben geweest.

Een belangrijk kernpunt van de herziening is de verantwoordelijkheidsverdeling. In het model van 2010 is reeds aangekondigd dat de verantwoordelijkheid voor een aantal producten kan gaan veranderen, vanwege de steeds scherper wordende consequenties van de wet- en regelgeving voor de concrete taakinvulling van GHOR en RAV. Derhalve is een apart document “actualisatie verantwoordelijkheidsverdeling GHOR en RAV” ontwikkeld, waarin de actuele wetgevingsinterpretatie is weergegeven, met inachtneming van de nieuwe afspraken over GGB.

Volgens de actuele interpretatie is de GHOR verantwoordelijk voor:

  • het bieden van inzicht in de risico’s binnen de regio;
  • operationele leiding en coördinatie bij rampen en crises, binnen de crisisorganisatie van het openbaar bestuur zoals beschreven in de Wet en het Besluit Veiligheidsregio’s, d.w.z. binnen de GRIP-teams;
  • het maken van schriftelijke afspraken met de zorgketen over hun voorbereiding;
  • advies aan de geneeskundige/zorgketen over hun voorbereiding;
  • coördinatie van en advies aan de (geneeskundige/zorg-) ketenpartners en het ROAZ over de onderlinge afstemming van hun voorbereiding;
  • afstemming ten behoeve van keten- en multidisciplinaire oefeningen;
  • afstemming van de voorbereidingsactiviteiten van de keten met die van de multidisciplinaire partners;
  • door het bestuur van de veiligheidsregio ingestelde aanvullende voorzieningen voor Grootschalige Geneeskundige Bijstand, voor zover deze (nog) niet binnen de reguliere zorg zijn gefinancierd;
  • het verkrijgen van inzicht in het operationeel presterend vermogen van de keten en hoe dit zich verhoudt tot de aanwezige risico’s (risicoprofiel) en op basis daarvan advisering over de noodzaak tot aanvullend beleid voor risicobeheersing en specifieke aanvullende voorzieningen binnen de zorgketen;
  • toezicht op de uitvoering van gemaakte afspraken en waar nodig het geven van een aanwijzing bij het in gebreke blijven.

De RAV is zelf verantwoordelijk voor:

  • het verkrijgen van inzicht in de risico’s die de RAV bedreigen en de consequenties die dit zou moeten hebben voor eigen voorbereidingsactiviteiten;de eigen voorbereiding op rampen, crises en incidenten, waaronder:
    • planvorming, d.w.z het crisisplan RAV, inclusief ABP (ambulancebijstandsplan) en GSP (gewondenspreidingsplan) en gewondenregistratie
    • waar nodig paraatstelling van eigen functionarissen
    • opleiden, trainen en oefenen van eigen functionarissen
    • materieelvoorziening (voor zover niet door het openbaar bestuur ter beschikking gesteld).
  • de eigen interne RAV crisisorganisatie;
  • de inrichting en kwaliteit van de opgeschaalde ambulancezorg;
  • de inrichting en kwaliteit van de interne crisis- en continuïteitsprocessen.

De verantwoordelijkheidsverdeling blijft echter nadrukkelijk in ontwikkeling. De komende periode vindt nog nader overleg plaats tussen GGD GHOR Nederland, het Veiligheidsberaad, de ministeries van VenJ en VWS en (hopelijk) ook de zorgverzekeraars over de toekomstige ontwikkeling in wettelijke verantwoordelijkheden en financiering. Op weg naar de GHOR anno 2020 is dit de eerste stap!

Deel deze blog
linkedintwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *