27 August 2015 Ruud Houdijk

Continuïteit #GHOR2020: afbakening vanuit zorgrisicoprofiel

Stelling: de afbakening van publieke betrokkenheid start met het zorgrisicoprofiel


De afbakening van de betrokkenheid van het openbaar bestuur/GHOR (en overigens ook GGD) begint of zou moeten beginnen bij het risicoprofiel: dit maakt inzichtelijk welke continuïteitsscenario’s voor het openbaar bestuur van belang zijn. Het risicoprofiel moet door de GHOR vervolgens, samen met de zorg, worden doorvertaald naar een “zorgrisicoprofiel”. Hierin wordt inzichtelijk gemaakt welke zorgvraag het risicoprofiel kan opleveren en wat het bestaande zorgaanbod is. De discrepantie tussen vraag en aanbod levert inzicht in de zorggrenzen: onder welke omstandigheden (aantallen slachtoffers, discontinuïteit van zorg) loopt de zorg tegen haar grenzen aan. Dit kan een bestuurlijk geaccepteerd restrisico zijn, maar kan ook het beginpunt zijn van gericht risicobeheersingsbeleid (bijvoorbeeld het voorkomen van discontinuïteit van zorg bij uitval van vitale voorzieningen) en soms zelfs gerichte preparatie en flessenhalsbeleid voor de zorg. Het bestuur van de veiligheidsregio is hierbij verantwoordelijk voor het vergelijken van risico’s met zorgaanbod, voor het eigen beleid voor crisisbeheersing, maar ook voor risicobeheersing (vergunningverlening zorglocaties, RO-beleid, BRZO etc.).

De GHOR vertaalt samen met de zorg (care en cure) het risicoprofiel naar een zorgrisicoprofiel. De zorg wordt op de hoogte gebracht van de scenario´s uit het risicoprofiel (zorgvraag) en wordt verzocht aan te geven in welke mate zij hiermee om kunnen gaan cq op voorbereid zijn (zorgaanbod). Dit biedt inzicht in restrisico´s en flessenhalzen. De GHOR rapporteert aan het bestuur van de veiligheidsregio wat de stand van zaken is.

Stem

de afbakening van publieke betrokkenheid start met het zorgrisicoprofiel

Loading ... Loading ...

Deel deze blog
linkedintwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *