26 August 2015 Ruud Houdijk

Naadloos opschalende Publieke Gezondheid #GHOR2020: crisiscommunicatie

Stelling: de GHOR en GGD moeten zich nog meer bekwamen in advisering aan het bevoegd gezag over “crisiscommunicatie bij onzekerheid”


Voor de opschaalde Publieke Gezondheid is de misschien wel het belangrijkste “omgaan met onzekerheid”. Hulpdiensten moeten optreden en adviseren terwijl nog veel onduidelijk is. Bestuurders moeten communiceren op basis van informatie die nog veel vragen onbeantwoord laat en een uur later achterhaald kan zijn. Burgers weten niet wat er gebeurt en hoe ze moeten handelen. Voor hulpdiensten betekent deze onzekerheid vooral “(eigen) veiligheid voorop” en zo snel mogelijk meten. Grip krijgen op de zaak. Zolang er onzekerheid is, worden maximale maatregelen genomen en afstanden aangehouden. Voor de burger betekent deze onzekerheid dat ze zelf op zoek gaan naar informatie. Als de “overheid” dit niet geeft (of als dit niet wordt vertrouwd), dan zoekt men verder (in de directe omgeving, op internet, deskundigen en deskundologen in de media etc.). Bovenal vallen mensen bij onzekerheid terug op zichzelf. De een vlucht en neemt maximale maatregelen, de ander gaat juist nieuwsgierig zelf op zoek en staat met zijn/haar neus het liefst vooraan bij het incident zelf. De verantwoordelijke bestuurder (en daarmee de Directeur PG als adviseur) beweegt zich tussen deze twee werelden: tussen “meten is weten” en “zo snel en zoveel mogelijk communiceren”. De rode draad is de impact van onzekerheid op de mens en de “coping mechanismen” van de burger, professional en bestuurder. Als het erop aankomt vraagt grote bekwaamheid in het advisering over crisiscommunicatie. Ook kunnen allerhande communicatieboodschappen goed vooraf voorbereid worden. En bij een ramp moet er vanaf het startmoment goede social media-watching zijn, om in te kunnen springen op vragen en sentimenten van de bevolking. De gezondheidscomponent hiervan is niet te onderschatten en meer dan eens zelfs dominant boven brandweer- of politievraagstukken.

Stem

de GHOR en GGD moeten zich nog meer bekwamen in advisering aan het bevoegd gezag over "crisiscommunicatie bij onzekerheid"

Loading ... Loading ...

Deel deze blog
linkedintwittermail

Comment (1)

  1. Reactie denktank 4 september: EENS

    Het eigen acterend vermogen van de GGD vraagt 24/7 kennis en kunde op het vlak van crisiscommunicatie, in nauwe samenwerking met gemeentelijke communicatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *