24 August 2015 Ruud Houdijk

Naadloos opschalende Publieke Gezondheid #GHOR2020: functionele kolom

Stelling: naast de operationele leiding over de geneeskundige hulpverlening in de “algemene kolom”, heeft de DPG ook de leiding over de GGD binnen de functionele kolom “Publieke Gezondheid”


Inherent aan de duale wettelijke aanstelling op grond van de Wet publieke gezondheid én de Wet veiligheidsregio’s, moet de DPG acteren binnen twee stelsels. Dit maakt dat de DPG niet alleen operationeel leiding geeft binnen de algemene kolom, maar ook leiding geeft aan de functionele kolom publieke gezondheid. Deze functionele kolom heeft eigen wetgeving met eigen bevoegdheden. In ultimo berust hiervoor niet de leiding bij de Minister van VenJ, maar bij de Minister van VWS. Decentraal zijn bij infectieziekte-uitbraken de bestuurlijke bevoegdheden opgedragen aan de burgemeester (B-ziekten) of de voorzitter van de veiligheidsregio (A-ziekten). Ook bij acute dreigingen voor de openbare orde en veiligheid berust bij dezen het opperbevel. Bijvoorbeeld bij (dreigend) gevaar voor de volksgezondheid door een brand of het vrijkomen van gevaarlijke stoffen. Is er echter geen acute dreiging, maar een sluipend of lange termijn risico (vervuilde grond, q-koorts), dan is niet de burgemeester maar de wethouder volksgezondheid aan zet. Net als het gezag over de politie afhankelijk van de situatie kan berusten bij burgemeester óf bij het OM, kan dit bij de DPG dus wisselen tussen burgemeester en wethouder. Het exacte omslagpunt is niet heel vastomlijnd. De meest in het oog springende rampen en crises worden automatisch en vanzelfsprekend door de burgemeester of voorzitter veiligheidsregio opgepakt. Bij dreigingen voor de volksgezondheid is het niet altijd even duidelijk, omdat deze vaak sluipenderwijs optreden en binnen het wethoudersdomein blijven zolang er geen acuut gevaar is voor de fysieke veiligheid. Nog minder vastomlijnd is het bij incidenten en “calamiteiten” binnen het sociaal domein. De bestuurlijke coördinatie bij ontsporende zorg of zorgverlamming is opgedragen aan de wethouder of wethouders binnen het sociaal domein (zeker niet altijd dezelfde als de wethouder volksgezondheid). De GGD kan op veel verschillende manieren betrokken zijn bij zorgcoördinatie, in wijkteams, op scholen, preventieteams, via Veilig Thuis, het Veiligheidshuis en in ultimo via GROP of zelfs GRIP. Zolang er geen OOV-belang in het geding is, voert de GGD haar coördinerende rollen uit onder verantwoordelijkheid van de wethouder(s). Het kantelpunt tussen wethouder en burgemeester verschilt per gemeente. Vaak is het kantelpunt als het van een individuele calamiteiten een incident met maatschappelijke impact wordt, bijvoorbeeld bij de inzet van PSH. Maar als alle gemeenten dit anders doen en het onderscheid tussen bestuursportefeuilles en algemene en functionele kolommen niet zo helder is, kan je dan met een in beton gegoten opschalingsmodel werken? Meer hierover bij de volgende stelling.

Stem

naast de operationele leiding over de geneeskundige hulpverlening in de "algemene kolom", heeft de DPG ook de leiding over de GGD binnen de functionele kolom "Publieke Gezondheid"

Loading ... Loading ...

Deel deze blog
linkedintwittermail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *