25 August 2015 Ruud Houdijk

Naadloos opschalende Publieke Gezondheid #GHOR2020: OvD-G

Stelling: de OvD-G moet worden doorontwikkeld naar een integrale rol van GHOR, RAV en GGD


De OvD-G is in de huidige situatie op grond van het Besluit personeel veiligheidsregio’s een functie (beter: rol) van de GHOR. Het wettelijk kader voor de inzet van de OvD-G is GRIP: de OvD-G is adviseur in het CoPI. Het onderscheidende tussen de verantwoordelijkheden van GHOR en RAV omtrent de OvD-G is het al of niet afkondigen van betrokkenheid van het openbaar bestuur bij de geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises (volgens de wettelijke definitie), dan wel de noodzaak van multidisciplinaire coördinatie waarin ook de witte kolom is vertegenwoordigd. De betrokkenheid van het openbaar bestuur (“publiek belang”) komt primair concreet tot uitdrukking in het afkondigen van een GRIP-niveau met de daarbij behorende in de Wet en Besluit veiligheidsregio’s genoemde crisisteams. Een tweede vorm van betrokkenheid van het openbaar bestuur is als de GHOR monodisciplinair besluit tot inzet van de Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg en/of het Hoofd Acute Zorg, ten behoeve van de ketenafstemming. Ook in een dergelijk geval van flexibele opschaling zonder GRIP wordt de inzet van de OvD-G gerekend tot het domein van de GHOR. Tot slot is er een derde categorie GHOR-inzetten: bij een incident met inzet van hulpdiensten (waaronder ambulancezorg, maar niet noodzakelijkerwijs) op een bronincident, waarvoor tegelijkertijd een of meerdere GROP-processen van de GGD worden geactiveerd. In dat geval verzorgd de OvD-G (in nauwe afstemming met de crisiscoördinator GROP) de aansluiting ter plaatse tussen publieke gezondheid, het multidisciplinaire optreden en de eventuele inzet van ambulancezorg. In de overige gevallen wordt de eventuele inzet van een OvD-G niet opgevat als namens het openbaar bestuur, maar ter aansturing van opgeschaalde ambulancezorg onder de verantwoordelijkheid van de reguliere zorg (RAV) zelf Het onderscheidende tussen de verantwoordelijkheden van GHOR en RAV is dus NIET het multidisciplinaire karakter van de inzet (want ambulancezorg heeft ook regulier dagelijks met brandweer en politie van doen) en ook NIET de breedte van keteninzet (want de ambulancezorg werkt ook regulier dagelijks samen met MMT en ziekenhuizen), maar een besluit om vanuit het openbaar bestuur multidisciplinair, monodisciplinair (GHOR) of in afstemming met de publieke gezondheid (GGD) op te schalen. In de notitie “actualisatie verantwoordelijkheidsverdeling GHOR-RAV” is dit in een “beslisboom” uitgewerkt.

Bij inzet in de eerst genoemde drie situaties berust de operationele coördinatie bij de GHOR, omdat er dan sprake is van formele inzet onder verantwoordelijkheid van het openbaar bestuur. De OvD-G wordt dan ingezet onder verantwoordelijkheid van de GHOR. Bij inzet van opgeschaalde ambulancezorg buiten opschaling van het openbaar bestuur, berust de coördinatie bij de ambulancezorg zelf, omdat dit valt onder de eigen verantwoordelijkheid om kwaliteit van zorg te garanderen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij inzet van meerdere ambulances zonder GRIP, zonder activering van een Algemeen Commandant/Hoofd Acute Zorg en zonder activering van GROP, of bij incidenten met uitsluitend interne gevolgen voor de RAV, zoals bij een incident waarbij een personeelslid betrokken is. In het interne opschalingsmodel van de RAV is voor operationele coördinatie van opgeschaalde ambulancezorg buiten GRIP het niveau “geel” beschreven. Dit niveau voorziet in operationele coördinatie (rol) door een functionaris met hetzelfde profiel en vakbekwaamheidsniveau als de OvD-G. Immers, het zou verwarrend werken om met een ander niveau en andere taken te gaan werken.

De operationele coördinatie van opgeschaalde ambulancezorg, of deze nu binnen of buiten GRIP plaats vindt, hoort thuis bij een functionaris met een en hetzelfde profiel, omdat de opschaling naadloos moet zijn, omdat er geen onderscheid in aanwezige coördinerende kwalificaties/kwaliteiten mag zijn en omdat er bij het ingezette personeel geen onduidelijkheid mag bestaan over het “profiel” van hun direct leidinggevende. Ook operationele coördinatie en een vooruitgeschoven post op straat van de GROP-processen (waar nodig) zou bij dezelfde functionarissen kunnen worden belegd. Niet ter vervanging van de rol van de crisiscoördinator GROP, maar als aanvullende handjes en presentie op straat, daar waar een GROP-incident een multidisciplinaire inzet of gelijktijdige inzet van ambulancezorg behelst. Het zou zelfs mogelijk kunnen zijn om de OvD-G zich te laten doorontwikkelen tot “eerste lijns verkenning en intakekwaliteit” voor PG-processen, daar waar dit acuut en op locatie moet gebeuren. Je krijgt dan integrale slachtkracht op straat vanuit GHOR, RAV en GGD. Dit vraagt enerzijds dat deze partijen over hun wettelijke schaduwen heen kunnen springen en tot gedragen inzetcriteria kunnen komen vanuit de drie perspectieven (zeker nodig in het kader van de LMO!). Anderzijds moet het profiel en de kwalificaties van de OvD-G worden doorontwikkeld. De OvD-G moet zich daarbij het veld van Publieke Gezondheid meer eigen maken en in staat zijn om te begrijpen in welke situatie welke sturingslijnen gelden. Of zijn dat onrealistische verwachtingen en kwalificaties die moeilijk zijn te verenigen? Wie de discussie aandurft, mag een aftrap geven!

Stem

de OvD-G moet worden doorontwikkeld naar een integrale rol van GHOR, RAV en GGD

Loading ... Loading ...

Deel deze blog
linkedintwittermail

Comments (2)

  1. Fred

    Ben het met de stelling eens. De Ovdg als integraal georienteerde vakbekwame beroepsbeoefenaar, niet meer als bijbaantje maar als hoog gewalificeerde poortwachter in het veld. Ogen, oren en skills gericht op Veiligheid maal Gezondheid, acuut en publiek…Ontkoppeld van zorgleverancier, onafhankelijk, autonoom en kordaat in het samenspel met partners. De beste professional bij de voordeur in 2020!

  2. Reactie denktank 4 september: ONEENS

    De OvD-G moet zich bewust zijn van de consequenties van incidenten voor processen van Publieke Gezondheid en moet het juiste punt kennen om naar door te verwijzen. De OvD-G kan dus een toegang zijn tot PG, al was het maar omdat de andere kolommen de OvD-G ter plaatse zien als representant van de gehele witte kolom. Dit is echter wat anders dan dat de OvD-G zou moeten worden doorontwikkeld tot een eerstelijns intakecapaciteit voor PG-incidenten. Het netwerk van PG is te complex en afwijkend van het expertisegebied van de OvD-G. Dit blijft de expertise van de dagelijkse PG-zorg, zoals OGGZ, JGZ etc., die moeten kunnen optreden bij incidenten in het sociaal domein en sociale veiligheid. Het is beter om de rol van de OvD-G hierin te beperken tot het kunnen inschatten van de noodzaak van het activeren van PG-processen om daarna snel door te verwijzen. Het eigen acterend vermogen van de GGD vraagt overigens wel 24/7 kennis en kunde op het vlak van crisiscommunicatie, in nauwe samenwerking met gemeentelijke communicatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *