11 August 2015 Ruud Houdijk

Thema 1 #GHOR2020: het zorgrisicoprofiel

Vraag: wat betekent het risicoprofiel voor de GHOR2020?

Het regionaal risicoprofiel bestaat inmiddels zo’n 5 jaar als wettelijk instrument met een landelijke handreiking. Dit betekent dat de meeste regio’s net voor de tweede keer de cyclus hebben doorlopen van het opstellen van een risicoprofiel en beleidsplan. In het project VAVAZ is in de tussentijd door een aantal regio’s gewerkt aan instrumentarium voor een zorgrisicoprofiel, dat het openbaar bestuur en de zorgsector moet verbinden.

Maatschappelijke context

De maatschappelijke context van het zorgrisicoprofiel is simpel: het draait hier om risico’s. In de visie Publieke gezondheid en veiligheid verbonden zijn de ontwikkelingen al eens geschetst. Er is sprake van toenemende verdichting die leidt tot grotere fysieke veiligheidsrisico’s. De kans op natuurrampen, technologische ongevallen en terrorisme is altijd aanwezig. Bepaalde gebieden hebben een verhoogd risicoprofiel, bijvoorbeeld door industriële activiteiten. In een dichtbevolkt land als Nederland hebben incidenten sneller directe effecten op omwonenden en bedrijvigheid. Door toenemende bedrijvigheid en woningbouw komen risicobronnen en kwetsbaarheden steeds dichter bij elkaar in de buurt. Om deze risico´s het hoofd te kunnen bieden is meer nodig dan uitsluitend het toepassen van normen voor bijvoorbeeld risicoafstanden. Zelfs met inachtneming van deze normen behoort Nederland tot de meest risicovolle landen van de EU, met een toenemende cumulatieve kans op rampen, simpelweg door de schaarse ruimte waarbinnen maatschappelijke functies met elkaar verenigd moeten worden. Tegelijkertijd wordt de samenleving in toenemende mate kwetsbaar voor crises. De laatste jaren is er meer aandacht voor andersoortige crises, naast de klassieke rampen zoals ongevallen met gevaarlijke stoffen. Het gaat dan bijvoorbeeld om scenario’s met allerhande, onverwachte domino-effecten, zoals langdurige uitval van ICT, elektriciteit, gas, drinkwater of rioolwaterzuivering, waarvoor de samenleving steeds kwetsbaarder wordt door de snelle ontwikkelingen in het gebruik van technologieën. Klimaatverandering doet onderwijl de waarschijnlijkheid en impact van diverse risico´s doet toenemen. ´Nederland waterland´ heeft reeds grote aandacht voor de verwachte effecten van klimaatverandering op het overstromingsrisico. Klimaatverandering kan echter meer gevolgen hebben dan uitsluitend een stijging van de zeespiegel. Zo neemt de kans op extreem weer (storm, onweer, wateroverlast, hagel, sneeuw, hitte, droogte) steeds verder toe. Het dichte ruimtegebruik, de vele infrastructuur en de toenemende afhankelijkheid van nutsvoorzieningen maken Nederland extra kwetsbaar hiervoor. Tot slot leiden sociale onveiligheidsgevoelens vaker tot bredere maatschappelijke onrust. Huiselijk geweld, zedenzaken, criminaliteit en leefbaarheidsproblemen zorgen in toenemende mate voor bredere maatschappelijke onrust. Via social media kan onrust zich sneller en verder verspreiden. De behoefte neemt toe om bij incidenten acuut maatschappelijke opvang en psychosociale hulp te kunnen bieden aan grote groepen mensen. Ook is nauwe samenwerking nodig tussen de Publieke Gezondheid en sociale veiligheidspartners om problemen te signaleren en gecoördineerde zorg te bieden.

In de volgende blogs de stellingen over dit thema.

Deel deze blog
linkedintwittermail

Comments (2)

  1. madeleine

    Kom maar op met de prikkelende stellingen over de verbinding van het openbaar bestuur met de zorgsector

  2. Therese Claassen
    Therese Claassen

    Beste Madeleine, we nodigen je van harte uit om mee te denken en mee te discussiëren. Komende dagen verschijnen er met regelmaat nieuwe blogs om deze discussie op gang te helpen. Groet, Therese

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *